torsdag den 19. juni 2014

Scones til min skat

Jah, jeg ved godt jeg allerede har udgivet 1 indlæg i dag, men her kommer der altså et til.

Meningen var jeg ville bare scones til min kære kæreste fordi han har været sådan en trooper gennem alt det her rygestop. Den skønne mand har været fysisk dårlig efter smøgerne er kvittet, hvilket også har gjort noget ved psyken.
I dag er den første dag siden lørdag, hvor han ikke har lignet et levende lig og ikke har lydt, som en der var ved at gå i stykker. Så han skulle da have noget rart til maven.
Derudover har hans appetit været helt enorm - hvordan han kan indeholde de mængder mad, som han har indtaget.. Det er mig en gåde. Så måske scones kan mætte lidt samtidig med de smager godt. Og endda måske holde ham lidt fra hans "Mission:Tøm Fryseren"? ;) 

Og de var godt nok et hit :) Der blev et "bagers dusin" (AKA 13) ud af den portion jeg lavede. Her til aften er der 6 tilbage. Nom nom nom.

Aftensmaden i dag består af frikadeller, baconbønner, katoffelbåde og sovs ('tofler og sovs er til manden).

Scones med chokolade og havregryn

ca. 12 stk.

240 g mel
60 g havregryn
75 g kold smør
2 dl mælk
3 spsk sukker
2 tsk bagepulver
100-125 g hakket chokolade

Tænd ovnen på 200 grader. Hak mel, havregryn og smør sammen og tilsæt sukker, bagepulver og grofthakket chokolade.
Saml dejen med mælk. Brug en ske til at klatte dejen ud på en bageplade beklædt med bagepapir. Der bliver til ca. 12 scones. Bag herlighederne i ca. 18 min.
Lad dem afkøle på en rist.



Da jeg stadig ikke har fået købt sukker er der i dag bruge ½ brun farin og ½ kokossukker, og mælken er minimælk. Jeg har ladet mig høre, at kærnemælk skulle være fabelagtigt, men det bliver ikke i dag.
Scones er bedst når de lige er lavet, men de kan også sagtens fryses. I dag bliver de konsumeret med smør, men de er nu også gode til marmelade (evt. lemoncurd? bare for at være rigtig fin på den). Eventuelt kan man også bare spise dem, som de er - det er helt sikkert hvad jeg kommer til senere.
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar