søndag den 22. juni 2014

Hormonelladramadronningen og Chili.

Kaffe og underlige småkager (ingefær fra Urtekram) er hvad dagen har stået på i dag. Og et slukket fjernsyn! Eller - det var slukket helt indtil sen eftermiddag - så havde jeg behov for noget How I Met Your Mother (endnu en af mine laster, jeg har fulgt med fra start).
Ikke desto mindre, så har fjernsynet været slukket, og det eneste lyd, der lige har været, har været fra radioen. Ok ok, jeg skal gerne indrømme det var lige så meget fordi der blev sendt Formel 1 på P3, at fjerneren blev tændt. NØJ, hvor er det kedeligt at høre på! Jeg kan holde ud at se det - det kan være spændende. Det hjælper så også på det, at kæresten min bliver godt opslugt af det, så det handler lige så meget om at se på ham, som at se på løbet. Han er en spøjs nørd.

Jeg er i øvrigt kommet frem til noget sært. Jeg ved godt, at jeg bliver lidt af en hormonella når vi når omkring "den tid på måneden". Men de sidste måneder har jeg lagt mærke til det starter omkring ægløsning.
I dag er jeg lidt af en tudeprinsesse, som knækker sammen af ingenting. Ifølge min app på mobilen, så er det omkring i morgen jeg har ægløsning, men efter jeg tudede over mangel på peberfrugt i dag, så tror jeg godt, at jeg kan afsløre, at det slet ikke er i morgen. Det er i dag.
Jeg tør slet ikke tænke på hvor meget et følelsesmæssigt helvede jeg bliver når jeg bliver gravid. Jeg mener hvis jeg allerede nu, umiddelbart uden at være gravid, kan være SÅ meget dramadronning.. Ak dog..  Jeg har virkelig ondt af kæreste, og jeg undskylder allerede nu for al det lort jeg kommer til at lukke ud i løbet af de måneder. Undskyld, kæreste! Jeg elsker dig!! Meget, meget højt! Husk det :D

Og så til aftensmaden. Endnu en version af chili er hvad vi skal have i dag. Det er søndag, og vejret er en kende ustadigt. Derfor skal der hygges med noget rar mad; Chili. Egentlig var det slet ikke det jeg havde i tankerne, da jeg tog en pakke hakket okse op. Jeg havde virkelig lyst til millionbøf! Men så skulle det være med kartoffelmos, hvilket betød jeg skulle ud. Så nej. Så det blev til Chili og grunden til mit tuderi.
I dag er det en lidt anderledes opskrift end den jeg lavede sidst (Chili sin Frijoles), og det er det fordi vi a) ikke har nogle peberfrugter og b) ikke gider hente peberfrugter.

Chili sin frijoles y pimienta 

(Chili uden bønner og peberfrugt)

500 g. hakket oksekød
3 løg, strimlede (jeg har brugt 1 stort og 2 mellem)
1 lille dåse tomatpuré
2 hakkede, røde chilier
1 l vand
1 terning oksebouillon
1 kop majs
1 laurbærblad
lidt olie
salt, peber, paprika (og evt. chilipulver)

I en tykbundet gryde brændes ca. 1 spsk paprika af (altså det varmes op så olierne i paprikaen frigives, det skal IKKE brænde), lidt olie tilsættes og derefter smides løg og chili i.
Løgene svitses til de er bløde, men ikke brune, hvortil kødet tilsættes og brunes godt igennem. Når alt kødet er brunet skrabes det til den ene side, hvor tomatpuréen brændes af (på samme måde som med paprikaen), laurbærblad smides i, vand hældes ved og bouillon tilsættes.
Derefter skal chilien bare have lov til at koge så længe man har tålmodighed til. Her får den minimum 1 time og gerne 5 timer.
10 minutters tid inden maden skal serveres tilsættes majs, som lige skal koges igennem i sovsen.
Smag til med salt og peber - og eventuelt chilipulver.



I dag står den på ris til, men det er også super lækkert med nachos, katoffelmos, bulgur, couscous - ja, alt hvad der kan trække sovs er godt :)
Velbekomme!

Follow my blog with Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar