tirsdag den 24. juni 2014

Der er taget hul på sigtemelen

Det er tirsdag! Og det betyder, at det i morgen er onsdag; dagen hvor lidt af min familie finder ind til os! Hurra!
I morgen bliver vi simpelthen velsignet med et besøg fra hjemstavnen - min fantastiske mormor, min skønne moster og hendes dejlige børn kommer her og skal hygge. Kaffe, the og aftensmad i familiens tegn. Alene tanken elsker jeg!
Og helt ærligt, så nyder jeg, at de kommer herind. Normalt er det mig - eller os - der tager ned til dem, hvilket også er hyggeligt! Men engang imellem er det nu også rart at være værtinden. At de kommer her og vi ikke skal bruge en halv dag på den offentlige transport. Det kan godt være det lyder som lidt øfferi, og det er det vel også til dels, for jeg har mit liv herinde, som jeg stadig gerne vil dele med dem dernede - og så er det bare lettere at dele den del med dem herinde. 


Men nok om det - jeg GLÆDER mig til at se dem i morgen, det er det vigtigste :)

Det er helt vildt, som jeg springer over hvor gærdet er lavest for tiden. Aftensmaden står i dag på hjemmebagte boller og.. Pizza-foccasia-uden-ost-brød.
Jeg købte for noget tid siden sigtemel i Netto - det var sat ned til hele 5 kr. Og folk, som kender mig ved jeg ikke kan stå for sådanne tilbud - altså blev det købt. Uden at ane hvad filan det var for noget og hvad jeg skulle bruge det til.
Det er dog kommet til sin ret i dag, da jeg var sulten efter hjemmebagte boller og samtidig skulle tænke lidt på noget aftensmad.
Hvad målene af de forskellige ingredienser er, har jeg ingen anelse om. Dog er det alligevel blevet til både boller og.. De der brød.

Dejen

Vand
Gær
Smør
Salt
Sirup
Hvedemel
Sigtemel

Til bollerne

Diverse kerner

Pizzadelen

Tomatpuré
Løg
Hvidløg
Skinkstrimler
Pizzakrydderi

Lunken vand i en skål, gær røres HELT ud. Salt, sirup og smør tilsættes. Og derefter mel, lidt af det ene og lidt af det andet. Mest hvedemel og ca.. Bum bum.. 500 g sigtemel?
Hæver til dobbelt størrelse, 1/3 tages fra til pizza-foccasia-uden-ost-brød og resten formes til boller og drysses med kerner - jeg fik 12 ud af potionen.
Pizza-dejen deles i 6, strækkes ud og topping lægges på.

Både boller og pizza-ting blev bagt ved 200º i ca. 15 min.



Og de smager godt, siger Kæresten ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar