mandag den 9. juni 2014

Hakkedrenge og mangel på sten

Jeg tror simpelthen ikke, at man finder en mere stolt krydderurt-mama end mig. Mine små bæster er alle på vej op! Min lille Basilikum er blevet så stor, at den har endda fået fjernet sin hætte. Se selv HER.
Især er jeg imponeret over min Koriander - den glæder jeg mig til bliver stor nok til den kan spises. Specielt efter jeg snakkede med en veninde, som de sidste par år har købt de selvsamme i IKEA, og som altid har haft problemer med koriander. Der voksede damen her lige 10 cm.
I dag er den sidste dag i denne forlængede weekend. Lige nu sidder jeg her med min kaffe, gammelkatten ligger på sofaen og bobler, hvalpen ligger foran døren og holder øje med sin far, og kæresten render rundt og laver havearbejde AKA fjerner ukrudt fra fliserne. Så dejlig den mand er. Ligger på knæ i solen og fjerner ukrudt. Det er da kærlighed.

Derudover har jeg endelig fået taget mig sammen til at vaske tøj! Hele 2 maskiner, kun med lidt - mange - overspringshandlinger. Blandt andet kører der i baggrunden "Keeping up with the Kardashians".. (Jaaaah, jeg er kommet til at optage nogle af de afsnit jeg ikke har set). Min store svaghed. Jeg begriber stadig ikke helt hvad de mennesker er blevet kendte for - andet end at være kendte. Love it!

Min mening var - igen i dag - at vi skulle ud og finde sten. Men da vi bor i et moseområde, så er det fakkertalt ikke så let. Så alle de planer jeg har om at lave ting med sten, de må blive til virkelighed når vi engang finder et sted at finde sten.
Lidt ud kom vi så.

Jeg trænger til at være kreativ, og lige for tiden gider jeg ikke hækle. Jeg har overvejet at begynde at flette igen, men men men.. Vi har allerede 2 kurve herhjemme, og jeg er sikker på, at kæresten er ret så ligeglad med om der kommer flere. Desuden ved jeg ikke hvad de eventuelle kurve skulle bruges til og hvor de skulle stå. Så deeeet gider jeg heller ikke rigtig.
Altså er jeg nu kommet frem til, ved hjælp fra min fantastiske kæreste, at jeg vil lave en larve af træ - den skal så males og være lækker på vores terrasse :D 

Maden i dag bliver ganske simpel - Hakkedrenge med pomsere og bearnaise (til manden), salat og cremefraiche-dressing (til mig) . Dog laver jeg bøfferne lidt anderledes i dag - der skal sq noget urt i! Ja, jeg er blevet über-inspireret af min krydderurtsoptur.

Franske Hakkedrenge


500 g. hakket okse
1 fed revet hvidløg
1 spsk dijonsennep
1 tsk timian, hakket
Salt og peber

Bland kødet med salt og lad det hvile i 5 minutter. Bland revet hvidløg, dijonsennep, hakket timian og peber i farsen og lad det hvile yderligere 5 minutter. Form farsen til 4 bøffer og steg.


Og de er så gode! Det var lidt af et eksperiment i dag, og det har bestemt båret frugt.

Salaten i dag består af dansk iceberg, danske tomater og dansk agurk. En klassisk dansk salat. Dressingen er lavet af cremefraiche 18%, tørret dild (da jeg ikke har frisk), finthakket løg, finthakket hvidløg og finthakket agurk.
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar