tirsdag den 3. juni 2014

Chili sin frijoles

Eller Chili uden bønner.
Jeg HADER bønner, men jeg ELSKER en god chili. Så jeg har taget udgangspunkt i diverse opskrifter, som jeg ikke synes var perfekte, og perfekterede dem i en.

Jeg har i dag været til semesterets sidste skriftlige eksamen. I morgen starter en ny periode med et 3ugers projekt efterfulgt af en mundtlig eksamen. Jeg giiiider virkelig ikke, og synes efterhånden jeg trænger til at få lidt ro i hovedet. Men men men.. Det skal jo til. Og i stedet for at sidde og koge over i morgen, så hygger jeg mig i dag med at lave mad.
Jeg startede tidligt på min chili - allerede ved 14-tiden begyndte jeg så småt med at gøre klar. Det smager bare bedre hvis det får lov at stå og hygge et par timer eller 4.


Chili sin frijoles

500 g hakket okse
1 spsk paprika
1 spsk smør
2 l vand
3-4 strimlede løg
3 peberfrugter i forskellig størrelse tern
1 lille dåse tomatpure
3 fed hvidløg
Frisk chili efter behag
1 terning oksebouillon
1 terning grønsagsbouillon
2 laurbærblade
4-5 korianderfrø
Lidt sukker
Salt og peber

I en kasserolle sættes vandet over og bouillonterninger, laurbærblade og korianderfrø (der lige har fået et bask med siden af en kniv, så det åbner sig) tilsættes. Når det koger skrues ned så det bobler lidt - det skal ikke bulderkoge - og det resterende begyndes.
I en stor gryde brændes paprikaen af (Altså paprikaen varmes op så olien frigives, det skal IKKE brændes på - hold øje med det!) ved middel varme, hvortil smør og løg tilsættes. Drys en smule salt hen over, så løget ikke bruner - de skal bare blive lidt møre. 
Når løg-blandingen er klar tilsættes de 500 g hakket okse. Dette skal brunes godt igennem. Når kødet er brunet skrabes det til den ene side og på den "bare plet" brændes tomatpureen af (samme fremgangsmåde som paprika - dette skal heller ikke brændes på, men bare varmes igennem). Der røres godt og dertil tilsættes peberfrugterne og sukker.
Når det har simret lidt hældes bouillonen fra kasserollen tilsættes. Her skal det så stå og hygge sig et par timer. Det kan også gøres på kortere tid, men kødet bliver bare bedre når det får lov til at hygge sig.
Når hygget sig ca. halvdelen af tiden strimles halvdelen chilierne og smides i sovsen og koges videre. Lige før det er færdigt snittes og tilsættes de sidste chilier.

 
Server med ris, kartoffelmos, til nachos, bulgur og hvad man ellers kunne tænke sig :)

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar