torsdag den 15. maj 2014

St. Hvededagsaften

For så vidt muligt, så prøver jeg at holde de danske traditionerne i hævd herhjemme, hvilket til tider kan være en kende svært, når man bor med en mand, som synes det er hyggeligt, men alligevel ligegyldigt. Men det skal ikke afholde mig fra, at forsøge at køre netop disse - i mine øjne - hyggelige stunder ind allerede før vi har fået børn.
Som barn i min familie har vi altid hygget om de forskellige helligdage og de traditioner der nu engang følger med. Dette betyder blandt andet, at aftenen før Store Bededag altid har stået på hveder. Så langt jeg kan huske tilbage, så har vi samlet det af familien vi kunne, tændt stearinlys, lunet hveder og siddet med smør, marmelade og ost, kaffe og the, og hygget som familie. Det var så hyggeligt! Vi har dog aldrig rigtig snakket om hvad den dybere mening med aftenen og dagen er, men det har heller ikke været så vigtigt for os. Det har "bare" været endnu en undskyldning for at mødes og nyde hinandens selskab.

Altså skal vi have hveder i aften.

Lige nu er jeg lidt splittet hvorvidt jeg skal bage hvederne selv, eller om jeg skal springe over hvor gærdet er lavest og købe dem. Jeg har surfet rundt på nettet for at finde en opskrift, men jeg synes de fleste jeg finder minder meget om de boller jeg normalt bager - de smager fint, men af "hverdag". Beslutningen er ikke taget endnu. Jeg skal alligevel ud at handle senere, så må vi se om der sniger sig en pose hveder eller en pakke gær i kurven.

2 kommentarer:

  1. Jeg er nysgerrig ;-) hvad endte det med ? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hovedpine og tidligt under dynen - i stedet blev der bagt "hveder" fredag :D

      Slet