fredag den 11. juli 2014

Vi sparker røv! Er du med?!

Det er freeeeeedag!

Og denne fredag har jeg sendt manden UD af huset :D Jeg har smidt ham over til ham, som jeg kalder kærestens anden kæreste. Det er så sjovt at se de 2 - det er en true bromance! Der skal der spises fisk og drikkes øl.
Og jeg skal hygge herhjemme med hvalpen. I går stod den på stikkelsbærgrød og stikkelsbærmarmelade. Så! I dag har jeg været ude og plukke en masse solbær. De er blevet brugt på solbærsyltetøj. I morgen tænker jeg noget jordbær-rabarber-syltetøj? Måske? I hver fald, her er min opskrift på solbærsyltetøj.

Solbærsyltetøj


500 gram friske eller frosne, optøede solbær
200 gram sukker
1 spsk vaniljesukker
½ tsk melatin + 1 spsk sukker
Atamon

Kom solbærrene sammen med sukker i en lille gryde. Bring det langsomt op til kogepunktet, rør forsigtigt af og til så sukkeret opløses. Når sukkeret er opløst og blandingen lige koger, tilsættes  vaniljesukker og derefter melatin rørt ud i sukker. Kog 1-2 minutter og tag gryden fra varmen. Tilsæt ½ tsk atamon til syltetøjet og hæld det på atamonskyllede glas. Sæt låget på med det samme. Lad glassene stå i 1 times tid og sæt dem derefter på køl.


Jeg har - mens syltetøjet kogte - brugt en tupperwarekartoffelmoser-ting så bærerne blev most lidt ud :) Men det er så absolut ikke nødvendigt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar