lørdag den 19. juli 2014

Ferie. Punktum.

Efter et par dages stilhed er det ved at være på tide der sker noget herinde igen.
Det er så meget ferie, det er helt vildt. Og jeg nyder det i fulde drag. Dagene går med, at jeg laver meget, meget lidt.
Jeg sover længe, drikker alt for meget kaffe, får vasket noget tøj i ny og næ - faktisk er jeg kommet i bund med tøjbunken, hvilket, er jeg ked af at indrømme, sket alt for sjældent - og jeg sidder ved min computer. Jeg laver intet.
Madlavningen er gået lidt i stampe, det er nemme retter, som der ikke er så meget hurlumhej over; frikadeller (som jeg efterhånden er træt af i varmen), flødekartofler (som jeg elsker, men igen.. varmen!), baconbønner (som jeg faktisk blev træt af i går).. Måske er det på tide jeg prøver noget nyt.


Jeg sidder lige nu og ser Julie & Julia, og jeg er blevet en smule inspireret. Jeg har et hav af kogebøger, som bare venter på jeg tager mig sammen til at åbne dem og kaste mig ud i nogle af opskrifterne.
Problemet er bare, at jeg aldrig har været god til at følge en opskrift til punkt og prikke. Normalt når jeg kaster mig ud i opskrifter, så laver jeg lidt om på dem, så de bliver mine egne. Måske jeg bare skal kaste mig ud i det.
Gad vide hvad kæresten vil sige til det? Forhåbentlig vil han nyde at se mig stå i et køkken igen. Jeg elsker nu engang at lave mad; der er noget befriende over det. Jeg elsker at lave noget lækkert, og jeg ved, at kærestemanden elsker god mad.
Jeg tror jeg de næste par dage (i hvert fald i morgen) vil tage mig sammen til at kigge i nogle af de kogebøger, måske udvælge nogle forskellige opskrifter, teste dem og lægge resultatet op her på bloggen.
Ak dog, hvor skal man dog starte?

På mandag har kæresten fødselsdag, hele 34 år bliver min "gamle" mand. Som tiden dog går. Jeg synes ikke det var uden i går vi mødte hinanden. Jeg var 26 og han 30.
Dagen skal tilbringes med reparation af bil, mad hos tanten og onklen, og så tager vi min kusine med hjem. Hun trænger til at tilbringe et par dage med sin kusine.
Der er ikke planlagt de store ting mens hun er herinde, vi skal hygge i fulde drag, og så forestiller jeg mig, at hun skal misbruge poolen en masse. Heldigvis har vi stadig bilen mens hun er her, så der er også gode muligheder for vi kan komme ud i det blå og opleve lidt.

Jeg foreslog kæresten, at vi fandt en strand mens prinsessen er her. Kærestens svar kom promte: "Der findes ikke nogle ordentlige strande herovre" - hentydende til Sjælland, manden er nordjyde.
Når man er nordjyde, så findes der åbenbart ikke andre strande, end dem i Jylland. Lidt må jeg dog give ham ret - vi var forbi Tversted for nogle år tilbage, og NØJ hvor er der lækkert.
Meeeen jeg kan altså også godt lide "vores" strande "herovre".
Jeg husker stadig hvordan vi kørte til Udsholt da jeg var barn. Min mormors søster havde et sommerhus deroppe, og der var så skønt. Sommerhuset er dog solgt nu, og i stedet har de en vesterhavshytte, som også er helt igennem faktastisk!
Stranden ved Udsholt var fyldt med sten, men det var ligegyldigt. Bølgerne var blå og vandet dejligt. Jeg er ret sikker på, at blev jeg placeret ved dette barndomssommerhus, så ville jeg uden problemer finde ned til stranden igen. Når jeg lukker øjnene, så kan jeg se hele ruten for mig; ned ad vejen, til højre, følge vejen til den slutter, passere den store vej, gennem skoven med de røde myrer og bum. Lige der. De første 50-100 meter til venstre var der kun sten, og derefter kom der lidt sand. Dog hørte det til sjældenhederne at jeg nåede hele vejen over til sandet før jeg var i vandet.
Det var et dejligt sommerhus, stort og rummeligt, og med en lækker beliggenhed. Dét er dejlige minder.

Og det var så også lidt af et sidespring.
Nu vil jeg kaste mig over lidt ingenting, lidt film og lidt kaffe. For sådan er det at holde helt fri fra alting. Det er dejligt.

Glædelig sommer, derude.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar