fredag den 18. december 2015

Lige om lidt er det julaften!

Og det skal fejres!
Med kage.

Kagen bagte jeg i går - en Coca Cola kage, som smager HIMMELSK!
Manden går på ferie fra arbejdet i dag, hvilket er grunden til, at der er blevet bagt. Han mente, at han skulle have kage med.
Såååå jeg kom til at bage 2 stk - 1 han kunne have med og 1, der kunne konsumeres i dag herhjemme.
Opskriften til denne herlighed kommer længere ned i dette indlæg.



Julen er efterhånden i hele vores hjem; masser af julepynt, småkager, appelsiner, julegaver og der er tændt op i brændeovnen.
Der er noget magisk ved julen og hele december måned - jeg elsker denne tid på året, næsten mere end jeg elsker sommeren med den varme sol.
Alle de skønne farver og smage - livet er heaven om vinteren. At kunne gemme sig under sin dyne, uden at føle man er ved at omkomme af varme - magisk. Duften af kage og steg og frugt og og og...! Det hele!


Og bedst af alt - jeg har ferie. Min ferie er startet. Jeg har FRI!
Så i dag er der ikke nogen TODO-liste, for dagen er åben. Der er ting jeg gerne vil have gjort, men det er ikke noget jeg absolut SKAL gøre. Jeg bestemmer selv. HURRA!

Så overspringshandlingerne er minimale, og listen er nærmest ikke-eksisterende. Jeg kan bruge tiden på det jeg har lyst til!

Og nu til en opskrift - det er godt nok længe siden jeg har smidt sådan en herind!

Coca Cola kagen!

Der skal til selve kagen bruges:

500 g. mel
500 g. sukker
½ tsk salt
½ tsk kanel
1 tsk natron
1 tsk vaniljesukker
225 g smør
30 g kakaopulver
250 ml Coca Cola
125 ml kærnemælk
2 æg

Forvarm ovnen til 175°, smør et fad (ca. 23x33 cm)
I en skål blandes de fleste tørvarer; mel, sukker, salt, natron, kanel og vaniljesukker.
I en kasserolle blandes smør, Coca Cola, kærnemælk og kakaopulver - dette skal lige netop op at koge, hvorefter det tages af varmen.
Bland det våde i det tørre, og tilsæt derefter 2 æg.
Dejen kan godt føles lidt "gummi-agtig", hvilket er helt ok! Den skal nok blive fantastisk!

Bag kagen i ca. 35-45 minutter - test efter 35 min. med en tandstik, sidder der ikke dej fast på den er den færdig, og så snart den er færdig skal den ud med det samme.

Glasuren er også en stor del af kagen, og til den skal der bruges:
115 g. smør
30 g. kakaopulver
125 ml. Coca Cola
500 g. flormelis

I en kasserolle over middel varme koges smør, kakaopulver og Coca Cola op. Så snart blandingen netop når kogepunktet tages kasserollen af varmen, og i blandes flormelis.
Sørg for at røre klumperne godt ud og hæld glasuren over kagen – dette kan gøres mens kagen er varm, men er også godt hvis kagen får lov til at køle af.
Kagen kan laves dagen i forvejen og glasur tilføjes varm kort før kagen skal serveres.



På billedet her er glasuren ikke tilføjet - jeg glemte at købe flormelis. Hov. Men men men - kagen er super god i sig selv. Glasuren gør bare liiiige det dér ekstra.
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar