mandag den 18. maj 2015

Note-to-self, what to cook?

Weekenden er gået med fuldstændig afslapning, der er godt nok ikke sket meget. Kæresten min og jeg har hygget os, og nydt hinandens selskab. Vi har ikke været nogle steder, der er ikke sket noget som helst, som er værd at rapportere hjem om.

Nå ja, bortset fra, at jeg har fået en forforstærker! ÅH JO! Lørdagen gik altså med, at jeg sad foran min pladespiller og lyttede til rar lyd. Der ER altså dårligt noget, som LP'er. Lyden er noget helt særligt. Jeg elsker som det knitrer, lyden af støv. Så smuk en lyd.


Dog må jeg også lige slå et slag for Tidal. Er man til musik, så er det en smuk, smuk tjeneste, der leverer lyden i en fantastisk kvalitet. Selv på mobilen, hvor højtalerne ikke er af den bedre slags, kan man virkelig mærke forskellen.
Jeg er stor fan af musik, og stor fan af ordentlig lyd, og gudskelov, så er manden min også med på den vogn.

Og så har jeg også endelig fået taget mig sammen til at plante den ene af min tomatplanter, fra min mormor, ud.


Så nu satser jeg på, at jeg kan blive en smule selvforsynende med tomater i sommerperioden ♥

I lange tider har det stået på min Note-to-self-side, at jeg gerne vil lave nogle af alle de lækre opskrifter jeg har fundet på Pinterest. Derfor har jeg taget en beslutning om, at jeg minimum 1 gang om ugen vil lave mad ud fra en opskrift jeg har fundet på Pinterest.
Generelt er jeg god til at søge inspiration på nettet, men det er sjældent jeg gider følge en hel opskrift. På mange områder er jeg meget sat i den mad, der bliver lavet herhjemme, jeg kender mine opskrifter, og det er ikke meget jeg viger fra dem - med mindre jeg selv mener det er til det bedre.

Det skal laves om nu. Opskrifterne skal afprøves, og så skal de altid derefter blive redigeret, hvis jeg mener der er en nødvendighed.
Derudover tænker jeg, at det kan være et startskud til jeg virkelig kan komme i gang med at prøve nogle af de opskrifter, der er i alle de mange, maaaange kogebøger jeg har stående. For - igen - er jeg god til kun at lade mig inspirere.

Udover at få klaret en masse herhjemme, så skal noget af min dag også gå med at sortere i alle de retter, jeg har valgt at gemme online, og så skal der skrives dosmerseddel.

Og nu hvor vi alligevel er på madsnakken, så skal der også lige en opskrift op bloggen.
Lørdag var jeg ret sikker på, at jeg havde fået taget kyllingbryster op, men da jeg - fjols - ikke havde skrevet andet end kylling på posen, er det jo ikke nemt ikke at tage fejl.
Det var inderfileter, så planerne om fyldte kyllingbryster skulle jo så laves om, og i stedet blev det til panerede inderfileter.

Friturestegte, panerede kyllinginderfileter

400 g kyllinginderfilet
1 æg
1 dl mel
1 tsk finthakket rosmarin
2 spsk fintrevet rød cheddar
1½ dl rasp (jeg brugte Panko, almindeligt rasp kan bruges)
salt og peber

Start med at tænde for olien, så kan kan varme op mens kyllingen paneres. Olien skal holdes stabil på ca. 165-170°.
Mel i den første skål, hvori der også tilsættes en god del peber og salt. Slå ægget ud i en anden skål og pisk det med en knivspids salt.  I en 3. skål blandes rasp, ost og rosmarin.
Fra en ende af; start med at duppe kyllingestykket tørt, vend i melblandingen, derefter i æg og til sidst i rasp. Sørg for, at kyllingen er godt dækket i raspen.
Steg kyllingen til den er gylden, det tager ikke uden 5 minutters tid. Start med et prøvestykke, så du er sikker på stegetiden.
Læg på et stykke køkkenrulle når det er færdigt, så den overskydende olie kan dryppe fra. Krydr yderligere med salt, og voila!



Til kyllingen fik vi kartoffelmos, baconbønner, og sovs. Det var godt.
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar