onsdag den 24. september 2014

Knækbrød

Kæresten kom hjem i går med et ømt hoved - han var gået ind i en betonpæl. Bum. Stolt man bliver! Det resulterede i, at han skulle holde sig vågen, i tilfælde af hjernerystelse, og derved var jeg også nødt til at holde mig vågen. Jeg er TRÆT i dag. Så dagen er ikke gået med så meget; jeg er blevet hjemme, har fået vasket op og så har jeg bagt knækbrød (hvilket ikke er sidste gang!).


Aftensmaden  i dag bliver noget nemt - jeg tænker tortellini med ostefyld, skinkestrimer og ærter i en cremet sovs. Det kan dog nå at ændre sig mange gange endnu - men lige nu gider jeg virkelig ikke mad.

Og opskriften op knækbrødet skal der selvfølgelig ikke snydes for:

Knækbrød


300 g mel
1 dl rapsolie
3 dl vand
1 tsk salt
1 tsk bagepulver
30 g blå birkes
60 g solsikkekerner
60 g hørfrø
60 g havreklid
60 g grækarkerner, lethakkede
60 g sesamfrø

2 håndfulde blandede kerner til at strø over (jeg brugte en blanding af hørfrø, sesamfrø, hele græskarkerner og solsikkekerner)

Forvarm ovnen til 180º.
Bland alle ingredienserne (undtagen de blandede kerner) til en klistret masse og del den i 2. Rul hver halvdel ud mellem 2 stykker bagepapir (så de passer i størrelsen til en bageplade) - ca. 3mm tykke. Træk det øverste stykker bagepapir af, træk bagepapiret med massen over på en bageplade, og skær allerede nu massen med en pizzaskærer, så de færdige brød for en passende størrelse.
Bag ved ca. 180º i ca. 25 minutter, eller til brødene er gyldne og sprøde.
Tag dem ud af ovnen, knæk fra hinanden og lad dem køle ned.

Ved varmluftovn kan de 2 plader bages samtidig, dog ved 170º.




Godt med smør på mens de er lune - mmmm! De er gode!
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar