mandag den 4. august 2014

Feber, regn, lyn og torden - og tomatsovs

...  Og tropenat.
Alt i alt var jeg ved at gå helt i stykker i nat. Jeg gad ikke mere.

Jeg er sådan en, som virkelig ikke kan lide lyn og torden - it scares the hell out of me! Jeg er en kylling, som dog gradvist er ved at vænne mig til det. Det har sine fordele at bo sammen med en mand, som er dybt fascineret af vejret.
Jeg er endnu ikke nået dertil hvor jeg kan - af fri vilje - bevæge mig udenfor når det buldrer og brager, men men men! Jeg er nu ikke længere ved at gå i stykker af at have døren åben. Og dét er noget af et fremskridt.

I går startede dagen med feber og ondt i maven. Dog blev maven bedre hen ad dagen, men feberen besluttede sig for at fortsætte til natten. Det er længe siden jeg har haft det så skidt. Jeg kunne intet tage mig sammen til, og ja. Jeg var bare øv.
Heldigvis er jeg her til morgen vågnet op til at have det godt. Jeg kan godt mærke, at kroppen er træt, men det ville da også være underligt andet.

Jeg er for tiden ved at gøre klar til den store fest vores udlejere holder på lørdag. Der skal gøres rent i dybden herhjemme, der skal handles ind, terrassen skal gøres klar, haven skal ordnes. Og menuen skal på plads.
Sidste melding om antal mennesker er om 100. Det er dog inkl. børn. Alligevel er det en del, så der er meget der skal planlægges. Hvor jeg dog er glad for, at det ikke er mig, der står med det helt store ansvar for sådan en festivitas!
Som altid leverer vores udlejere kødet, helstegt lam. Dog er der snak om, at der i år skal laves 2 (hvilket umiddelbart lyder som en fornuftig idé!). Hver især medbringer man en ret, som stilles på buffetbordet. Jeg er ikke helt sikker på hvad vi skal levere i år - udover CocaColakagen (en opskrift, der bliver lagt op på søndag ;) ). Vi har snakket om alt fra nye kartofler til grøntsager med div. dressinger til broccolisalat. Skulle der sidde nogen derude med en god idé, så kom endelig med den. Jeg er gået lidt i stå.

Aftensmaden i dag. Bum. Jeg har lyst til pizza af den hjemmelavede slags. Med bacon. Og skinke. Uh! Som lukket pizza! Calzonestyle :D
Dog springer jeg lidt over hvor gærdet er lavest i dag. Netto har nemlig pizzadej på tilbud til 7 kr. denne uge, og det vil jeg benytte mig af. Til gengæld bliver tomatsovsen lavet fra bunden.

Tomatsovs (til pizza, pasta og andet godt)


1 ds hakkede tomater
1 lille løg, finthakket
1 fed hvidløg, finthakket
1 spsk frisk basilikum, hakket
1 tsk paprika
salt, peber og sukker efter smag
1 skvis olie
evt. lidt vand

I en lille kasserolle brændes paprikaen af, og olie, hvidløg samt løg tilsættes. Når løgene er blevet lidt bløde tilsættes de hakkede tomater. Lad sovsen koge op og smag til med salt, peber og sukker - det kan blive nødvendigt at tilsætte mere hen ad vejen, så husk at blive ved med at smage til.
Lad sovsen koge ind og tilsæt til slut den hakkede basilikum. Kog op og smag til.


Sovsen her har bedst af at få lov til at stå og småkoge ved middelvarme i 1 time + det løse, til den værste væske er væk. Eller rettere, hvis sovsen skal bruges til pizza, så er det klart at foretrække, at sovsen er tyk og ikke med for meget væske. Skal sovsen derimod bruges til pasta eller som "ved siden af"-sovs, så kog den endelig ikke alt for meget ind.



Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar